دوربرگردان جادهای گلستان، استقبال از مرگ است..
به گزارش النگ روستای زیبا، هر چند وقت یکبارنام استان گلستان ، تیتر صفحات حوادث روزنامه ها و خبرگزاری ها کشورمی‌شود.چرا؟!!!
استان گلستان با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر کریدورهای بین‌المللی شمال و شرق و شبکه بزرگراه‌های آسیایی مرکزی و نزدیکی به شبکه راه‌آهن شمال و جنوب (جاده و ریل) و حمل نقل هوایی از جایگاه ترانزیتی ممتازی برخوردار است اما به‌ رغم این جایگاه مهم در حمل‌ونقل کشور، همچنان راه‌های این استان ناامن و خطرناک است و روزانه در بسیاری از این جاده‌ها تصادفات خطرناکی رخ می‌دهد که جان انسان‌ها را می‌‌گیرد

(ماشین دو تن از مسئولان عالی کشور در مسیر کردکوی – گرگان بر اثر تصادف جان باختند)


مردم استان گلستان به وجود دوربرگردان‌های متعدد در بزرگراه‌های داخل و حتی خارج‌شهری عادت کرده اند. «دوربرگردان» یا «بریدگی»، راه‌حل خطرناکی برای گذر از یک سمت بزرگراه به سمت دیگر آن است. در طول جاده‌های استان 123 نقطه پُرحادثه شناسایی شده که متأسفانه سال گذشته تنها 48 نقطه آشکارسازی شده است.

چه کسی مسئول امنیت و جان مردم در جاده های ناایمن و حادثه خیز استان است؟

 (دوربرگردان سر خط روستای گرجی محله در بزرگراه کردکوی – گرگان)

این خطر ناشی از چیست؟

انحراف به چپ مخصوصا در بزرگراه‌ها خطرناک است، چون با این کار اتومبیل وارد محدوده‌ای می‌شود که در آن اتومبیل‌ها مجازند با سرعت بیشتر حرکت کنند.

در بزرگراه‌ها و معابری که طرفین آنها یا با مانع فیزیکی مانند جدول، ردیف درخت و مانند اینها یا با خط ممتد از هم جدا می‌شوند باندهای کندرو، تندرو و احیانا باند سبقت وجود دارد. اکنون تصور کنید اتومبیلی از مسیر کندرو بزرگراه قصد ورود به سمت دیگر بزرگراه از طریق دوربرگردان (بریدگی) و تغییر جهت حرکت دارد. پس باید مراحل زیر را پشت سر گذارد:

- انحراف به چپ در حین کاهش سرعت!
ورود به باند تندرو باند سبقت، در حین کاهش سرعت
توقف در باند سرعت یا سبقت در محل بریدگی!
ورود به باند تندرو در سمت مقابل با سرعت نزدیک به صفر با زاویه‌ای تقریبا قائمه! این زاویه برای اتومبیل‌های بزرگ مانند اتوبوس یا تریلر کاملا چشمگیر است.
-
بعلت کشاورزی بودن منطقه در فصل فعالیت کشاورزان و تردد ماشین آلات کشاورزی


اگر کمی توجه کنیم می‌بینیم که این نحوه تغییر مسیر بیشتر به استقبال خطر مرگ رفتن شبیه است.

با وجود این خطر مشخص، بسیاری از رانندگان هر روز به‌ اجبار به این ماجراجویی تن می‌دهند.

مجریان برای کاهش خطرات دوربرگردان‌ها، در نزدیکی آنها سرعت‌گیر احداث می‌کنند، یا منطقه بریدگی را تعریض می کنند.

اگر کمی دقت کنیم متوجه خواهیم شد که این راه‌حل‌ها نه‌تنها بدون اشکال نیست بلکه خود، مشکلی بر دیگر مشکلات است. ( مشکل انحراف به چپ اجباری، در حین کاهش سرعت) را حل نمی‌کند. پس بریدگی‌ها از نقاط حادثه‌خیز معابر محسوب می‌شوند.

راه‌حل درست چیست؟

راه‌حل‌های موجود برای گذر از یک سمت بزرگراه به سمت دیگر آن همان راه‌حل‌های استاندارد موجود در تردد اتومبیل‌ها در سراسر جهان است که عبارتند از:

- نصب چراغ‌ها و علایم‌راهنمایی به‌منظور آگاه‌سازی رانندگان.

- ساختن زیرگذر یا روگذر مخصوصا در بزرگراه‌های خارج شهری.

- ساماندهی دوربرگردان در مسیر این جاده

- شکل هندسی نامناسب دوربرگردانها

شکی نیست که ساختن دوربرگردان برای وزارت راه عملا هیچ هزینه‌ای ندارد. یکی از مناطق حادثه خیز در جادهای استان بریدگی هاست(دوربرگردانها) که باعث بروز حوادث جبران ناپذیری شده است. بیشتر بریدگی‌هایی که در محورهای بزرگراهی استان وجود دارد ناایمن است و باید تبدیل به دوربرگردان‌های یوترن شود. 

نداشتن دوربرگردان های استاندارد ، روشنایی کم در شب و عدم توجه به احداث دور برگردان در مکان مناسب این مسیر و عدم رعایت حق تقدم، نداشتن شانه مناسب – وجود مسیر فرعی به اصلی روستای – عدم استفاده بعضی از خودروها هنگام دور زدن از راهنما – ورودی بیش از ظرفیت از ازسمت غرب و شرق استان– نزدیکی بریدگی به پل از جمله عواملی است که باعث شده دراین محور همواره شاهد بروز تصادفات متعدد منجر به جرح و فوت باشیم.

هرچند مسئولین محترم اهم از پلیس راه، اداره کل راه، استانداری و فرمانداری ها همه تلاش خود را در چند سال اخیر انجام داده اند و جای قدردانی و تشکر دارد اما امید می رود مسئولین کشوری و استانی توجه ویژه ای به راههای استان داشته باشند امیدواریم دیگر شاهد هیچ تصادفی نباشیم.

یعقوب محمودی


یعقوب محمودی جمعه 25 آبان 1397 - 03:20 ب.ظ نظرات()